O-SHIMA Japanese Restaurant

Assalamualaikum!

Lama tak update blog Selera Sakura ku ini. Hew hew. Sebenarnya semenjak dua menjak ni takde masakan yang terlalu special untuk saya share. Masakan yang lebih kurang sama aje dengan yang sebelum-sebelum ni. Kalau ada yang special pun, tak rajin pulak nak update entri, macam mana? -_-"

So, saya rasa lebih baik saya update blog dengan restoran atau gerai yang saya pernah pergi untuk makan. Boleh macam tu? Haha. Boleh ajeee kan, sebab sebelum ni pun pernah review beberapa tempat makan kat dalam ni.

Balik dari Jepun bulan lepas, saya jadi rindu sangat makanan Jepun. Disebabkan kat sana asyik makan tempura aje, mesti nak rasa jugak tempura kat Malaysia ni macam mana ye. Sama tak dengan menu tempura kat sana. Hihi. Bila google-google restoran Jepun halal kat Malaysia ni, ade banyak...banyak yang meragukan. Haha. Tapi ada juga beberapa yang dijamin halal dan owner pun Muslim, insya'Allah. Antaranya, O-SHIMA Japanese Restaurant kat Shah Alam.

Tahu Plaza Alam Sentral, Shah Alam? Kalau tak tahu, boleh WAZE. O-SHIMA Japanese Restaurant ni terletak kat bahagian luar tepi plaza tu, ade banyak kiosk kecik kedai makan open air. Masa kami datang tu, tak ramai sangat orang. Tapi once kami duduk, berpusu-pusu orang datang tiba-tiba seat jadi penuh. Erk! Mungkin masa tu ramai orang sebab ade event Astro kat Plaza Alam Sentral.


Ada banyak menu makanan Jepun kat sini. Bila owner dia datang ambil order, cara dia sebut nama menu tu macam fluent gila. Saya percaya owner dia dulu mesti pernah duduk kat Jepun. Saya tak sempat nak berborak banyak dengan owner dia sebab pelanggan terlalu ramai, tapi diorang bekerja dua orang aje kat dapur sambil melayan pelanggan. Bayangkanlah.


Saya order Ten Don yang berharga RM13.90, adik saya pulak order Chicken Katsu Curry Don yang berharga RM12.90. Ten Don ni adalah nasi putih bersama udang goreng tepung bersama sayur goreng tepung. Ade labu dengan lada benggala yang 'digoreng-tepungkan' haha. Chicken Katsu Curry Don pulak nasi putih bersama kari ayam dengan potongan kentang dan lobak. Menu-menu ni didatangkan bersama Miso Soup. Saya order jugak beberapa biji sushi, tapi saya bungkus untuk bawak balik sebab dah lewat masa tu. Adik cakap sedap sushi dia.

Bagi saya, makanan dan servis dia 6.5/10. Servis agak lambat sebab pekerja dua orang aje, pelanggan pulak ramai. Makanan dia boleh tahan lah. Sape-sape nak try makanan Jepun yang berpatutan dan halal, boleh ke sana ye!
Sunah Sakura

| JDT Blogger | UTM PhD Student | Part Time Baker @ Selera Sakura | Email: siti_hasunah@yahoo.com

1 Comments

  1. Assalamualaikum, saya nak tanya.. Restaurant ni buka dari pukul berapa hingga berapa?

    ReplyDelete
Previous Post Next Post